I tiden som kommer vil jeg blogge om tema som handler om barns språkutvikling og hvordan vi som ansatte i barnehagen og barnas foreldre kan være med å stimulere best mulig til denne utviklingen. Dette er et spennende team generelt og spesielt for mange barnehager som har barn som har et annet morsmål om norsk og som dermed er to- eller flerspråklige.
I mitt blogg-arbeid vil jeg blant annet være inspirert av dyktige forelesere ved Universitetet i Agder der jeg studerer språk, litteratur og nye medier i barnehagen (NO-214). Dette er fordypningsfag i siste året på barnehagelærerstudiet. En annen kilde til inspirasjon er vår egen hverdag i Snikkedalen Familiebarnehage hvor vi daglig omgås en gjeng med flotte barn som lærer oss noe om flerspråklighet og språkutvikling i praksis.
Vi er så heldige at vi har flere barn i barnehagen som er flerspråklige. Det er veldig flott og spennende å se hvordan barna lett bytter fra samtaler på norsk til samtaler på engelsk, for å nevne noe. Et eksempel: «En av jentene i barnehagen har vært på besøk hos farmor i England i sommer, og da er det selvfølgelig helt naturlig å snakke engelsk når en kommer tilbake til barnehagen i august. Da er det veldig praktisk at det er tre andre barn i barnehagen som like greit slår over til engelsk når samtalen går på dette språket.»